Γρίππη: Συστάσεις - Αλήθειες - Μύθοι

Σχετικά με την λοίμωξη από τον ιο της γρίπης και τη σχέση του με τον ιο COVID-19 ισχύουν τα ακόλουθα σύμφωνα με τις οδηγίες του Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC).

• Όλοι οι άνθρωποι μπορούν να κάνουν ταυτόχρονα το εμβόλιο κατά του COVID-19 και το εμβόλιο κατά της γρίπης. Εάν γίνει ταυτόχρονη χορήγηση, αυτή θα πρέπει να γίνει σε διαφορετικά άκρα.

• Οι ασθενείς με COVID-19 χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να εμφανίσουν συμπτώματα συγκριτικά με ασθενείς που μολύνθηκαν από γρίπη. Αν και ο χρόνος μεταξύ της λοίμωξης και της εμφάνισης συμπτωμάτων μπορεί να είναι μόλις μία ημέρα και για τις δύο ασθένειες, οι ασθενείς με γρίπη εμφανίζουν συμπτώματα εντός 1-4 ημερών, ενώ οι ασθενείς με COVID-19 χρειάζονται έως και 14 ημέρες για να παρουσιάσουν τα συμπτώματα της νόσου. Τόσο ο COVID-19 όσο και η γρίπη μπορούν να μεταδοθούν τουλάχιστον μία ημέρα πριν από την εμφάνιση των συμπτωμάτων.

• Ένας πολύ διαδεδομένος μύθος σχετικά με τη γρίπη είναι ότι η έκθεση στο κρύο, ή το να έχεις βρεγμένα μαλλιά ή να κάθεσαι σε περιοχή με ρεύμα αέρος αυξάνουν τον κίνδυνο μόλυνσης. Το αντίθετο ισχύει αφού αρκετές μελέτες έδειξαν ότι η παρουσία υψηλών επιπέδων υγρασίας μειώνει την ικανότητα του ιού της γρίπης να μολύνει τον άνθρωπο.

• Οι εμβολιασμένοι εφ όσον μολυνθούν από τον ιό παρουσιάζουν ηπιότερα συμπτώματα και λιγότερες επιπλοκές συγκριτικά με τους ανεμβολίαστους.

• Παράγοντες που αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης της γρίπης ή των επιπλοκών της είναι οι ακόλουθοι:

• Ηλικία ≥ 65 ετών ή < 2 ετών

• Βρογχικό άσθμα

• Νευρολογικές καταστάσεις

• Αναιμία

• Χρόνια πνευμονοπάθεια

• Σακχαρώδης διαβήτης

• Καρδιοπάθειες

• Νεφρικά νοσήματα

• Ηπατικά νοσήματα

• Μεταβολικές διαταραχές

• Παχυσαρκία (ΒΜΙ ≥ 40 kg/m2)

• Μακροχρόνια θεραπεία με ασπιρίνη σε ασθενείς κάτω των 19 ετών

• Εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα

Οι κατευθυντήριες οδηγίες της Αμερικανικής Εταιρείας Λοιμωδών Νοσημάτων (IDSA) συνιστούν τα ακόλουθα:

• · Οι κλινικοί γιατροί θα πρέπει να χρησιμοποιούν ταχείες μοριακές αναλύσεις σε εξωτερικούς ασθενείς με σκοπό τη βελτίωση των ποσοστών ανίχνευση της λοίμωξης από τον ιό της γρίπης.

• · Οι κλινικοί γιατροί πρέπει να χρησιμοποιούν αλυσιδωτή αντίδραση πολυμεράσης (PCR) ανάστροφης μεταγραφής ή άλλες μοριακές δοκιμασίες σε νοσηλευόμενους ασθενείς ώστε να βελτιώσουν τα ποσοστά ανίχνευση της λοίμωξης από τον ιό της γρίπης.

• · Για το σκοπο αυτό οι ιατροί θα πρέπει να χρησιμοποιούν ρινοφαρυγγικά δείγματα και όχι αίμα ή πλάσμα.

• · Τα γρήγορα διαγνωστικά τεστ γρίπης μπορούν να ανιχνεύσουν μέσα σε 30 λεπτά τα αντιγόνα ή τα ένζυμα που σχετίζονται με τον ιό της γρίπης Α ή Β σε επιχρίσματα λαιμού, ρινικά επιχρίσματα ή ρινικές εκπλύσεις.

• · Σε ασθενείς υψηλού κινδύνου χορηγείται άμεσα αντιική θεραπεία χωρίς να αναμένονται τα αποτελέσματα των τεστ ανίχνευσης του ιού της γρίπης.

• · Σε εξωτερικούς ασθενείς με οξεία γρίπη χωρίς επιπλοκές, συνιστάται η χορήγηση από του στόματος oseltamivir, εισπνεόμενης zanamivir, ενδοφλέβιας peramivir ή από του στόματος baloxavir.

• · Τα αντιιικά φάρμακα αναστολέων νευραμινιδάσης είναι 70%-90% αποτελεσματικά στην πρόληψη έναντι ευαίσθητων ιών της γρίπης.