Κατευθυντήριες οδηγίες αντιμετώπισης της Γαστροοισοφαγικής Παλινδρομικής Νόσου (ΓΟΠΝ)

H ΓΟΠΝ αποτελεί μία από τις πλέον συχνές νοσηρές καταστάσεις του ανθρώπου, με σημαντικές επιπτώσεις στην ποιότητα ζωής του.

Η διάγνωση βασίζεται κατά κύριο λόγο στα κλινικά συμπτώματα.

Η θεραπεία στηρίζεται στη χορήγηση φαρμάκων που ονομάζονται αναστολείς της αντλίας πρωτονίων (Proton Pump Inhibitors – PPIs) που αποτελούν την πλέον συνήθως χορηγουμένη ομάδα φαρμάκων γαστρεντερολογικού ενδιαφέροντος διεθνώς.

Επειδή υπάρχουν πολλές ασάφειες στη χορήγησή των PPIs από γαστρεντερολόγους ή ιατρούς άλλων ειδικοτήτων, παρατίθενται εν συντομία οι επικρατούσες συστάσεις για την αντιμετώπισή της σύμφωνα με τις οδηγίες (guidelines) του American College of Gastroenterology.

• Τα φάρμακα της ομάδος των PPIs αποτελούν τη θεραπεία εκλογής για την ΓΟΠΝ. Αν και έχουν παρατηρηθεί ορισμένες παρενέργειες (κυρίως εντερικές λοιμώξεις) τα οφέλη από τη χορήγησή τους υπερτερούν των κινδύνων.

• Σε ασθενείς με κλασικά συμπτώματα οπισθοστερνικού καύσου και παλινδρόμησης αλλά χωρίς συμπτώματα «συναγερμού» (αιμορραγία, αναιμία, απώλεια βάρους, δυσφαγία), συνιστάται θεραπεία 8 εβδομάδων με PPIs μία φορά την ημέρα πριν από το γεύμα. Εάν ο ασθενής ανταποκριθεί, γίνεται προσπάθεια διακοπής του φαρμάκου.

• Διαγνωστική ενδοσκόπηση συνιστάται μόνο σε ασθενείς οι οποίοι δεν ανταποκρίνονται στην θεραπεία 8 εβδομάδων με PPIs, σε εκείνους των οποίων τα συμπτώματα επανεμφανίζονται όταν διακόπτονται η θεραπεία, καθώς και σε ασθενείς με συμπτώματα «συναγερμού».

• Η μανομετρία υψηλής ευκρίνειας αποκλειστικά ως διαγνωστική εξέταση για ΓΟΠΝ δεν συνιστάται.

Οι συστάσεις για αντιμετώπιση της ΓΟΠΝ περιλαμβάνουν:

• Απώλεια βάρους

• Λήψη βραδυνού γεύματος τουλάχιστον 3 ώρες από την στιγμή της κατάκλισης

• Διακοπή καπνίσματος

• Ανύψωση της κεφαλής του κρεβατιού

• Οι PPIs να λαμβάνονται 30–60 λεπτά πριν από το γεύμα και όχι πριν από τον ύπνο.

• Σε ασθενείς που δεν ανταποκρίνονται στη θεραπεία. η αλλαγή του PPI μπορεί να βοηθήσει. Όμως σε πολλούς ασθενείς στους οποίους η χορήγηση ΡΡΙ δεν έχει αποτέλεσμα ο γιατρός τους (και ο γαστρεντερολόγος ακόμη) τους χορηγεί άλλον PPI, μετά άλλον και άλλον μέχρι να περάσουν από πέντε (!!) PPIs και να μην καταλήξουν πουθενά. Στις περιπτώσεις αυτές οι πρόσφατες οδηγίες συνιστούν να γίνεται μία μόνο αλλαγή σε άλλον PPI. Εάν αυτό δεν έχει αποτέλεσμα τότε ο ασθενής θα πρέπει να υποβληθεί σε λειτουργική δοκιμασία κατάδειξης ύπαρξης ΓΟΠΝ. Αρκετές μελέτες έδειξαν ότι 75% των ατόμων που δεν ανταποκρίνονται στους PPIs στην πραγματικότητα δεν έχουν ΓΟΠΝ. Έχουν λειτουργικό οπισθοστερνικό καύσο ο οποίος δεν αποτελεί σύμπτωμα παλινδρόμησης και αντιμετωπίζεται χωρίς ΡΡΙ. Οι γαστρεντερολόγοι θα πρέπει να έχουν οπωσδήποτε υπ όψιν αυτό το γεγονός.

• Δεν υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις ότι προκαλείται επιδείνωση των συμπτωμάτων παλινδρόμησης μετά από απότομη διακοπή του PPI.

• Για ασθενείς με σοβαρή οισοφαγίτιδα η σύσταση είναι η θεραπεία συντήρησης με PPI να διαρκεί επ' αόριστον. Εναλλακτικά προτείνεται η αντιπαλινδρομική χειρουργική επέμβαση.

• Οι αναστολείς των Η2 υποδοχέων του στομάχου δεν συνιστώνται ως θεραπεία της ΓΟΠΝ.