Προστατεύουν οι βιολογικοί παράγοντες από την εμφάνιση καρκίνου στους ασθενείς με ΙΦΕΝ

Σε πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο έγκυρο περιοδικό The American Journal of Gastroenterology φάνηκε ότι η θεραπεία με βιολογικούς παράγοντες σχετιζόταν με χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης προχωρημένου καρκίνου σε ασθενείς με ελκώδη κολίτιδα, όχι όμως σε ασθενείς με νόσο του Crohn (ΙΦΕΝ).

Ο καρκίνος του εντέρου που σχετίζεται με την ΙΦΕΝ προκαλείται από χρόνια φλεγμονή του εντερικού βλεννογόνου. Επομένως η μείωση ή εξάλειψη της φλεγμονής αναμένεται να μειώνει τον κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου.

Στη μελέτη αυτή οι συγγραφείς διερεύνησαν τα ιατρικά αρχεία 828 ασθενών με ελκώδη κολίτιδα και 214 με νόσο Crohn οι οποίοι διαγνώσθηκαν με καρκίνο ή δυσπλασία (προκαρκινική κατάσταση) του βλεννογόνου του παχέος εντέρου για το διάστημα 1983 έως 2020.

Οι θεραπευτικοί παράγοντες που χορηγήθηκαν το προηγούμενο έτος από τη διάγνωση του καρκίνου ταξινομήθηκαν ως 1) βιολογικοί παράγοντες (Remicade, Entyvio, Simponi), 2) μεσαλαζίνη (Salofalk, Pentasa, Asacol, Mezavant) και 3) ανοσοτροποποιητικά φάρμακα (azathioprine).

Καρκίνος προχωρημένου σταδίου διαπιστώθηκε σε 297 ασθενείς (36%) με ελκώδη κολίτιδα και 159 ασθενείς (74%) με νόσο Crohn. Το υψηλότερο ποσοστό προχωρημένου καρκίνου που παρατηρήθηκε στους ασθενείς με νόσο Crohn συγκριτικώς με τους ασθενείς με ελκώδη κολίτιδα υποδηλώνει ότι ή η τακτική παρακολούθηση στους ασθενείς με νόσο Crohn δεν ήταν αποτελεσματική ή ότι η επιτήρηση με κολονοσκόπηση δεν γινόταν σε τακτικά διαστήματα.

Στην πολυπαραγοντική ανάλυση των ασθενών με ελκώδη κολίτιδα φάνηκε ότι η θεραπεία με βιολογικούς παράγοντες μείωσε στατιστικά σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου προχωρημένου σταδίου, όχι όμως στην ομάδα των ασθενών με νόσο Crohn. Αυτό μπορεί να οφείλεται στο ότι ενδεχομένως οι ασθενείς που υποβάλλονται σε θεραπεία με βιολογικούς παράγοντες παρακολουθούνται στενότερα και επομένως ο καρκίνος διαγινώσκεται σε πρωιμότερο στάδιο.

Όσον αφορά στο ερώτημα εάν οι βιολογικοί παράγοντες επηρεάζουν θετικά ή αρνητικά τον συνολικό κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου, τα αποτελέσματα της μελέτης δεν μεταβάλλουν την τρέχουσα άποψη δηλαδή ότι οι βιολογικοί παράγοντες είναι ασφαλή φάρμακα.